نسخه فوق پیشرفته هوش مصنوعی «جمنای لایو» با توانایی مکالمه زنده رونمایی شد شواهدی جدید از زمان عرضه گلکسی S24 FE تریلر سینماتیک بازی Assassin’s Creed Shadows منتشر شد اطلاعاتی جدید از دوربین و نمایشگر گلکسی S۲۵ کنترلر Proteus برای بازیکنان دارای معلولیت ایکس باکس رونمایی شد + مشخصات توصیه‌های ایمنی برای مقابله با آسیب‌های سیل ویدئویی جدید از حرکات حیرت‌انگیز ربات انسان‌نمایUnitree G1 | رقیب اطلس بوستون داینامیکس گوگل قابلیت جدید درک بصری را برای جمینای معرفی کرد + ویدئو برنامه‌های جدید صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مدیرعامل ابرآروان: دلیل اختلال و کندی اخیر اینترنت ایران حملات سایبری و ناتوانی زیرساخت است تریلر جدید بازی The Rogue Prince of Persia + زمان عرضه OpenAI قابلیت‌های صوتی و تصویری جدید ChatGPT را معرفی کرد نسخه دسکتاپ ChatGPT رونمایی شد GPT-4o، مدل جدید هوش مصنوعی OpenAI، معرفی شد محققان می‌گویند هوش مصنوعی یاد گرفته‌ چطور انسان‌ها را فریب دهد چرا هنگام شفق قطبی در آسمان رنگ‌های مختلف می‌بینیم؟ بالاخره آپدیت One UI ۶.۱ برای گلکسی A۵۴ منتشر شد بازی پابجی در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ با نرخ ۱۲۰ فریم اجرا می‌شوند طرح عربستان برای ساخت طولانی‌ترین استخر معلق جهان در پروژه نئوم! + عکس

• ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
با دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی مریخ، در جزئیات سیاره سرخ کاوش کنید + لینک
اگر از آن دسته افرادی هستید که ساعت‌ها در Google Earth دنبال اکتشاف هستید، سرگرمی جدیدی برای شما وجود دارد. ناسا به تازگی دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی مریخ را منتشر کرده است.

شهرآرانیوز - نقشه تعاملی Global CTX Mosaic of Mars (با کلیک در برگه جدید باز می‌شود) را آزمایشگاه «بروس موری» موسسه فناوری کالیفرنیا برای تجسم سیاره‌ای ایجاد کرده است. این نقشه موزاییکی از تصاویر سیاه و سفیدی که مدارگرد «شناسایی مریخ» ثبت کرده تشکیل شده است. تیم تحقیقاتی این مدارگرد حدود ۱۱۰۰۰۰ تصویر مریخ را در یک دوره شش ساله جمع‌آوری کرده‌اند و به هم چسبانده‌اند. بیشتر تصاویر با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری سازمان‌دهی شده‌اند، اما ۱۳۰۰۰ تا از آن‌ها را محققان به صورت دستی به نقشه اضافه کرده‌اند.

طبق گزارش سایت Space این نقشه آن‌قدر دقیق است که در هر پیکسل حدود ۲۷۰ فوت مربع (۲۵ متر مربع) از سطح مریخ پوشش داده می‌شود. به عبارت دیگر اگر قرار باشد نقشه چاپ شود، تصویر ۵.۷ تریلیون پیکسلی (۵.۷ تراپیکسلی) بزرگ‌تر از یک زمین فوتبال خواهد بود.

با دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی مریخ، در جزئیات سیاره سرخ کاوش کنید + لینک

لورا گربر، دانشمند مریخ در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفته است: «من مدت زیادی است که چنین چیزی را می‌خواستم. این نقشه هم یک محصول زیبای هنری است و هم برای علم مفید است.»

تا پیش از این ۱۲۰ مقاله علمی به نسخه بتای نقشه ارجاع داده‌اند که مزایای آن را برای دانشمندان نشان می‌دهد.

استفاده از این نقشه -که برای عموم هم در دسترس است- بسیار آسان است. به سادگی نقشه را در یک مرورگر وب باز کنید، سپس روی اطراف کلیک کنید تا مناطق مختلف سیاره را کاوش کنید، بزرگنمایی کنید تا جزئیاتی مانند رد‌ گرد و غبار را که از روی سطح عبور می‌کنند، ببینید.

در پایین نقشه برگه‌هایی برای کلیک کردن وجود دارد که شما را به نقاط مشخصی می‌رساند، مانند دهانه Jezero، جایی که مریخ نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا در حال حاضر در آن کار می‌کند، یا Olympus Mons، بزرگترین آتشفشان منظومه شمسی.

جی دیکسون، مدیر آزمایشگاه موری که این پروژه را رهبری می‌کرد، در بیانیه‌ای گفته است: «من چیزی می‌خواستم که برای همه قابل دسترسی باشد. مادر من که به تازگی ۷۸ ساله شده است، اکنون می‌تواند از آن استفاده کند. هدف کاهش موانع برای افرادی است که به کاوش مریخ علاقه دارند.»